fredag 17 augusti 2012

SJÄLVDISTANS

Ibland blir jag riktigt irriterad! Okey det händer inte speciellt ofta, men när jag blir det, ja då brukar ämnet som upprör mig vara helt ovidkommande för 99,99 % av världens befolkning ….
Denna gång handlar det om ordet som stavas SJÄLVDISTANS. …
Eller kan det vara så att ordet och dess innebörd kanske ändå är rätt intressant för många andra. Jag har funderar och funderat vad egentligen innebörden av detta ord innebär… Till en början toksket det sig (det gör så ibland) I mitt huvud hittade jag ingen vettig förklaring till en början vilket irriterade mig. Till slut enades mina hjärnceller om några möjliga omformuleringar som skulle kunna vara
- Att jag kan se mig själv "utifrån".
- Att jag inte tar mig själv på för stort allvar.
- Att jag har förmåga till självironi.
Hmmmm … Jag valde att använda den andra förklaringen av dessa (där är min svaghet), så jag översätter självdistans med att jag inte borde ta mig själv på för stort allvar.
Detta är något som jag uppfattar som fruktansvärt viktigt i dagens samhälle. Det finns inte många saker som är viktigare än att kunna skämta om sig själv, att kunna ta ett skämt… utan att bli fly förbannad eller riktigt sårad.
Jag orkar inte förklara hur jävla trött jag är på mig själv... när jag ibland glömmer bort att ha lite distans till mig själva. När jag tar åt mig av småsaker …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar