fredag 24 februari 2012

Mina tankar om livet

av Margaretha Mattsson

Idag har jag haft en reflekterande dag och funderat över en radikal tanke – vad är meningen med livet – Men det jag kommit fram till är att varje människa måste hitta sin egen sanning – och sin egen mening med livet.
Vi tar så mycket för givet, men det går inte att bara ta över andras tankar och idéer som sant.  Jag har med åren blivit medveten om vilka saker jag är slarvig med när det gäller mig själv. Men jag har också blivit mer ödmjuk och upplever både den yttre och min inre värld starkare. Jag hittar intressanta åsikter och idéer i mig själv.
Jag har länge levt med en fråga: Vad är det att vara människa?
Jag har inte längre en fråga, utan ett svar – att göra vad jag kan för att bygga upp mig själv och dem jag möter med ord och handlingar. Det går om man lever medveten och är noga med vad man säger och tänker, även om jag inte vill påstå att jag alltid lyckas.
Det jag gillar är att jag kan fatta egna beslut. Det är positivt att bestämma själv, ingen annan kan veta hur det är att vara jag.  Jag har en tro på livet och godheten - tror på människans möjligheter att göra gott och förverkliga sig. Jag har hittat min egen inre röst, min egen sanning – mitt autentiska jag – att vara närvarande i mig själv. Det handlar för mig om att våga göra val och handla efter min inre röst - innerligheten.  För mig är det också viktigt att ta innerligheten i mig själv på allvar för då omfattar det också hur jag förhåller mig till andra.
Alltså handlar det inte om egoism eller narcissism, utan om att jag går in i mitt inre rum och för att lära känna mig själv. För det är ju så att vi kan ju inte leva utanför oss själva. Om jag vill ha en mening med mitt liv och leva efter min inre sanning – vara där i mitt inre rum, det är en riktig plats och en källa.
Lev med ödmjukhet, medkänsla, tillit och med fantasi, kreativitet och lek. Jag tror att världen skulle bli bättre, en nyordning liksom för både individ och samhälle om vi människor lever innerligt.
Hur tänker jag leva mitt liv? är frågan var och än måste besvara genom att själv skapa och leva sitt svar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar